Referens Aqua Dental Labs
Intervju med Maik Peters - VD Aqua Dental Labs
Sparar pengar och ökar effektiviteten
Maik förklarar hur det digitala affärsstödsystemet Tandisappen har varit bidragande till företagets expansion från 8 till 28 anställda på tre år. Enkelt förklarat tar Tandisappen hand om hela flödet från order till faktura och möjliggör för en mängd rapporter.
- Det underlättar extremt mycket att ha allt samlat och tillgängligt. Hur mycket omsättning, vilken månad är bra, eller mindre bra, vilka kunder skickar in mest jobb, hur mycket omgörningar eller garantijobb har vi? Jag kan se om det är fel på materialet eller om det brister i kommunikationen med tandläkaren. Jag följer upp med förbättringar och ser utfallet direkt. Det är centralt i hur jag använder Tandisappen.
- Fakturering sker också automatiskt när allt är klart. Man slipper skriva in allt för hand. Jag sparar minst en halvtidstjänst bara på det!
Skräddarsydda lösningar och konstanta förbättringar
Tandisappen utvecklas löpande i nära samarbete med användarna och för Maik är det stor skillnad mot de program han provat tidigare, de som inte uppdaterades på 20 år. Ett exempel är möjligheten till integrationer med andra system som till exempel Visma och 3Shape.
Ett annat exempel är koncernfunktionen som gör att alla fyra labb finns i samma system. Maik kan enkelt växla mellan dem och med några klick flytta ett jobb från ett labb till ett annat. Han upplever att supporten är fantastiska att jobba med.
- Jag kan ringa till Fernando eller Christian på Tandisappen direkt och de hittar lösningar snabbt, de är otroligt lyhörda för förslag och önskemål.
- Om jag skulle vilja ha en koppling mellan Tandisappen och en io-skanner, eller journalsystemet som tandläkarna har för att spara ännu mer tid, tror jag att det inte skulle ta många månader innan vi har det klart.
Underlättar vardagen för medarbetarna
Eftersom tandtekniker ännu tillhör en rätt så analog bransch är det inte alltid lätt för nya medarbetare att vänja sig vid den digital tekniken. Men efter några månader har alla lärt sig de nya rutinerna som faktiskt förenklar och förbättrar enligt Maik. En ny funktion i Tandisappens chatt är att man kan skicka interna meddelanden.
- Det är ett verkligt bra kommunikationsverktyg. Om något händer kan jag bara gå in i ordern och läsa i kommentarsflödet för att bli insatt i jobbet. Jag behöver inte ringa tandteknikern och fråga vad som hänt. Jag använder också Tandisappen mycket i mobilen eftersom jag springer mellan klinikerna. Det sparar tid.
Medarbetarna blir också mer medvetna om vad som är viktigt på ett jobb och det resulterar i sin tur i färre fel, vilket såklart underlättar vardagen.
- Det finns inget annat system som Tandisappen, här har jag hela paletten och den digitala vardagen blir så hanterbar och enkel. Man är dum om man inte provar.
Ökar förståelsen mellan tandläkare och tandtekniker
Enligt Maik förstod inte alla tandläkare fördelarna med de nya digitala rutinerna i början. De såg det som ytterligare en uppgift, en sak till att fylla i. Han menar att det nya sättet att jobba digitalt i slutändan blir effektivare för alla parter. Det kommer han ha nytta av i kommande expansion.
- De yngre tycker det är fantastiskt. De ser vilka jobb som är skickade och vilka jobb som ska komma. När tandläkarna blir mer involverade i flödet ökar förståelsen. Det bidrar också till att skapa trivsel och öka produktiviteten. Om ett år har vi tre labb till och är närmare 40 personer. Jag kan sova gott för jag vet att allt kommer att rymmas i Tandisappen, avslutar Maik.